Marie Krøyer
22. september 2023 – 18. februar 2024
Den Hirschsprungske Samling sætter i efteråret 2023 fokus på kunstneren Marie Triepcke Krøyer Alfvén (1867-1940) i en større udstilling med hendes billedkunst, indretning og design.
Udstillingen afdækker nye sider af Marie Krøyer, de netværk hun bevæger sig i og de kilder, som hun drager inspiration fra. Hermed er det også ambitionen at give plads til nye fortællinger om den sene danske 1800-tals kunst og sætte hendes værk og virke ind i en international kontekst.
Marie Krøyers virke tager form i udveksling med et dynamisk og frugtbart kunstnerisk miljø omkring århundredskiftet, og hendes design og talent for indretning danner mode blandt flere af periodens meningsdannere. Hun tilhører således den kunstneriske fortrop i tiden, og hendes egen kunstneriske produktion bevæger sig på tværs af forskellige kunstarter og spænder over maleri, kunsthåndværk, design og indretning.
I slutningen af 1800-tallet bliver hun især inspireret af den engelske Arts & Crafts bevægelse såvel som den æstetiske bevægelse, og som en af de få danske kunstnere, kan man se en tydelig indflydelse fra bevægelsen i hendes indretning og møbeldesign. Senere flytter hun til Sverige, hvor hun bliver gift med den svenske komponist Hugo Alfvén. I 1909-1911 laver hun sit sidste hovedværk – indretningen af hendes og Alfvéns fælles hjem – Alfvénsgården i Tällberg, der indrettes i nordisk almuestil.
Den dominerende fortælling om Marie Krøyer har hidtil været historien om den talentfulde kunstner, der i 1889 bliver gift med en af Danmarks mest succesrige og internationalt anerkendte kunstnere, Peder Severin Krøyer. Ægteskabet med den kendte Krøyer betyder, at hun i løbet af 1890’erne stopper med at male og udstille, og tilsyneladende helliger sig rollen som kunstnerhustru og mor for parrets fælles barn, datteren Vibeke Krøyer. Men selv om hun efter 1891 ikke længere udstiller sine værker, bliver hun ved med at være en aktiv kunstner, der sætter sit kunstneriske aftryk bl.a. i parret Krøyers fælles hjem i Skagen og København, men også i andre boliger og huse i Skagen.
Udstillingen er lavet i samarbejde med Skagens Kunstmuseer. I 2024 vises *Marie Krøyer* på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm
Køb billetter til udstillingen
Marie Krøyers virke tager form i udveksling med et dynamisk og frugtbart kunstnerisk miljø omkring århundredskiftet, og hendes design og talent for indretning danner mode blandt flere af periodens meningsdannere. Hun tilhører således den kunstneriske fortrop i tiden, og hendes egen kunstneriske produktion bevæger sig på tværs af forskellige kunstarter og spænder over maleri, kunsthåndværk, design og indretning.
I slutningen af 1800-tallet bliver hun især inspireret af den engelske Arts & Crafts bevægelse såvel som den æstetiske bevægelse, og som en af de få danske kunstnere, kan man se en tydelig indflydelse fra bevægelsen i hendes indretning og møbeldesign. Senere flytter hun til Sverige, hvor hun bliver gift med den svenske komponist Hugo Alfvén. I 1909-1911 laver hun sit sidste hovedværk – indretningen af hendes og Alfvéns fælles hjem – Alfvénsgården i Tällberg, der indrettes i nordisk almuestil.
Den dominerende fortælling om Marie Krøyer har hidtil været historien om den talentfulde kunstner, der i 1889 bliver gift med en af Danmarks mest succesrige og internationalt anerkendte kunstnere, Peder Severin Krøyer. Ægteskabet med den kendte Krøyer betyder, at hun i løbet af 1890’erne stopper med at male og udstille, og tilsyneladende helliger sig rollen som kunstnerhustru og mor for parrets fælles barn, datteren Vibeke Krøyer. Men selv om hun efter 1891 ikke længere udstiller sine værker, bliver hun ved med at være en aktiv kunstner, der sætter sit kunstneriske aftryk bl.a. i parret Krøyers fælles hjem i Skagen og København, men også i andre boliger og huse i Skagen.
Udstillingen er lavet i samarbejde med Skagens Kunstmuseer. I 2024 vises *Marie Krøyer* på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm
Køb billetter til udstillingen