Pædagogisk profil
Omdrejningspunktet for alle undervisningsforløb på Den Hirschsprungske Samling er oplevelsen af Heinrich og Pauline Hirschsprungs kunstsamling i den fredede museumsbygning. Museet er indrettet som ved åbningen i 1911 og udstiller over 500 kunstværker samt møbler fra kunstnernes hjem i små rum, som gør besøget til en autentisk og intim oplevelse.
Samlingen dækker perioden fra ca. 1800 til 1910 og indeholder flere hovedværker i dansk kunst. Der findes mange temaer og vinkler på kunsten i Den Hirschsprungske Samling, og museet kan imødekomme særlige emner, som skoler arbejder med.
Museets undervisningsforløb foregår altid i museumsrummet, hvor mødet med de originale kunstværker og dialogen herom er i centrum. Klassen bliver mødt af en kunstfaglig medarbejder, der brænder for sit fag, og som sammen med eleverne vil åbne op for kunstværkernes mange fortællinger og for forståelsen af de kunsthistoriske perioder.
Museets formidlere arbejder dialogbaseret, og vi tror på, at deltagelse, variation og verbal aktivitet er nøgleord for den bedste læring.
Alle forløb understøtter de pædagogiske læreplaner, og særligt mener vi, at skoleelever foran værkerne skal prøve at drage sammenligning med nutidens liv for bedre at kunne forholde sig til fortiden. Således er museets mål, at man går herfra med en personlig oplevelse af vores fælles kulturarv.