Stemningsfuldt marinemaleri af Anton Melbye
I starten af 2019 modtog museet det stemningsfulde maleri Ved Øresund malet af Anton Melbye i 1852. Værket blev skænket i gave fra en tysk privatsamler.
Melbye malede skitser af udsigten over Øresund mod Kullen allerede i 1842. Ti år senere malede han billedet med en mørkere farveholdning end i de tidligere skitser. Et tomt hav ses fra den stenede strandbred, hvor himlens tunge skyer brydes af lyset, der baner sig vej i horisonten. Det tomme hav og den menneskeforladte kyst, lyset og himlen, der fylder størstedelen af billedet, synes at give motivet en melankolsk og dyster stemning.
Om Anton Melbye
Anton Melbye (1818-1875) var vidt berømt i sin egen levetid, og hans værker var i høj kurs både hos det danske kongehus og hos adelen, ligesom hans værker også var internationalt efterspurgte. Melbyes vigtigste motivkreds fandt han ved havet, og han skildrede det gerne med sans for dramatiske stemninger.
Melbyes internationale karriere og en motivkreds med bud til internationale strømninger gjorde ham med tiden mindre velset i et dansk kunstpolitisk klima, der i midten af 1800-tallet var præget af fronterne mellem de ”nationale” og ”europæerne”. Kunstkritikken kategoriserede Melbye som en af ”europæerne”. I en tid, hvor fortællingen om den danske nation var under etablering, forekom Melbyes og de øvrige ”europæeres” værk ude af trit med den dominerende nationale fortælling.
Billedet indgik i vores store særudstilling 'Mod fjerne horisonter. Anton Melbye 200 år', der var den første udstilling nogensinde om kunstneren i Danmark.
Melbyes internationale karriere og en motivkreds med bud til internationale strømninger gjorde ham med tiden mindre velset i et dansk kunstpolitisk klima, der i midten af 1800-tallet var præget af fronterne mellem de ”nationale” og ”europæerne”. Kunstkritikken kategoriserede Melbye som en af ”europæerne”. I en tid, hvor fortællingen om den danske nation var under etablering, forekom Melbyes og de øvrige ”europæeres” værk ude af trit med den dominerende nationale fortælling.
Billedet indgik i vores store særudstilling 'Mod fjerne horisonter. Anton Melbye 200 år', der var den første udstilling nogensinde om kunstneren i Danmark.