Gå til indhold

Kvindernes moderne gennembrud. Dansk kunst 1880-1910

28. august 2024 - 12. januar 2025


Bertha Wegmann: 'Opstilling med markbuket og kunstnerens palet', (1880’erne). Den Hirschsprungske Samling.
Bertha Wegmann: 'Opstilling med markbuket og kunstnerens palet', (1880’erne). Den Hirschsprungske Samling.
Berlingske: ★ ★ ★ ★
Øjenåbnende og interessant

Kulturinformation:
 ★ ★ ★ ★ ★★
Gå endelig ikke glip at denne udstilling. Den er en milepæl i den danske kunsthistorie, når det gælder præsentationen af kvindelige kunstnere fra perioden, hvor det moderne gennembrud fandt sted.

Weekendavisen:
Den Hirschsprungske Samling formår at revitalisere emnet - og at sætte et værdigt punktum!

Politiken: ♥︎ ♥︎ ♥︎ ♥︎

Kulturkupeen: ★ ★ ★ ★

Det moderne gennembrud er en fasttømret del af fortællingen om det moderne Danmarks fødsel. Det er en tid præget af Georg Brandes’ skelsættende krav om nye fortællinger og opgør med gamle hierarkier. Men også billedkunstnerne bød ind med nye motiver, der satte problemer under debat. 

Men var det kun mænd, der havde noget at sige? Og hvad sker der, når man skifter navne som P.S. Krøyer, Erik Henningsen og L.A. Ring ud med Anna Ancher, Augusta Dohlmann, Anna Sophie Petersen, Johanne Krebs og Sofie Holten? En stor udstilling på Den Hirschsprungske Samling løfter sløret for et andet moderne gennembrud. Her viser vi værker af et hidtil uset antal kvindelige kunstnere, der brød igennem på kunstscenen i den skelsættende periode, hvor verden åbnede sig, og kvinderne fik et større mulighedsrum.

Med det moderne gennembrud som linse stiller Den Hirschsprungske Samling skarpt på kvindernes bidrag til periodens billedkunst og kortlægger deres produktion, hvilke temaer de tog op og hvilke spørgsmål og problemer, de satte under debat. Udstillingen udfolder, hvordan de bearbejdede og omforhandlede motiver, temaer og strategier, som de mødte i den etablerede kunst. Hermed udvider, nuancerer og udfordrer vi danskernes forståelse af den skelsættende periode, og viser et for offentligheden hidtil ukendt værkudvalg fra en afgørende brydningstid i Danmarkshistorien.

Udstillingen bliver efterfølgende vist på Randers Kunstmuseum. Udstillingens bog udkommer på Aarhus Universitetsforlag, og er skabt i samarbejde med Randers Kunstmuseum.
Agnes Rambusch og Harald Slott-Møller: Kammerater, 1886, Privateje. Foto: Ole Akhøj
Agnes Rambusch og Harald Slott-Møller: Kammerater, 1886, Privateje. Foto: Ole Akhøj

Anna Petersen: En aften hos veninden. Ved lampelys, 1891. Den Hirschsprungske Samling. Foto: SMK Foto/Jakob Skou-Hansen 
Anna Petersen: En aften hos veninden. Ved lampelys, 1891. Den Hirschsprungske Samling. Foto: SMK Foto/Jakob Skou-Hansen 
Nicoline Tuxen: Opstilling med blomster og fluesvamp i en vindueskarm, udateret. Privateje. Foto: Ole Akhøj
Nicoline Tuxen: Opstilling med blomster og fluesvamp i en vindueskarm, udateret. Privateje. Foto: Ole Akhøj

Edma Frølich Stage: Portræt af kunstneren Sofie Holten, udateret. Privateje. Foto: Ole Akhøj
Edma Frølich Stage: Portræt af kunstneren Sofie Holten, udateret. Privateje. Foto: Ole Akhøj

Augusta Dohlmann: Portræt af en kvinde med opsat hår, 1886, Den Hirschsprungske Samling.
Augusta Dohlmann: Portræt af en kvinde med opsat hår, 1886, Den Hirschsprungske Samling.

Køb billetter til udstillingen her

I forbindelse med udstillingen er der lavet undervisningsmateriale til landets gymnasieelever i samarbejde med Systime og til udskolingseleverne i folkeskolen i samarbejde med Gyldendal. Undervisningsmaterialet vil være tilgængeligt i udstillingsperioden.

Her kan du se præsentationsvideoen fra Systime hvor kurator på udstillingen, Lene Bøgh Rønberg, fortæller om udstillingen



Her finder du Systimes kurateringsværktøj, hvor man selv kan forsøge at kuratere en udstillingen

Udstilling og bog er støttet af

Augustinus Fonden, Hoffmann og Husmans Fond, Knud Højgaards Fond, Landsdommer V. Gieses Legat, Lemvigh-Müller Fonden, Ny Carlsbergfondet, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond