Gå til indhold

Stemningsfuldt værk af Bertha Wegmann

Den Hirschsprungske Samling har netop erhvervet det stemningsfulde maleri Blå vifte ved en grøn kande med blomstrende æblegren af kunstneren Bertha Wegmann  (1846-1926). Værket har tidligere befundet sig i privateje, og takket være støtte fra Ny Carlsbergfondet kan det nu opleves på museet.


I maleriet Blå vifte ved en grøn kande med blomstrende æblegren, der måler ca. 55 x 69 cm., ses en lysende, næsten turkisblå vifte og blomstrende æblegrene i en vase. Forrest er en enkelt, tung gren  knækket af og har spredt et par lysende blade på bordet. Opstillingen er sat mod en mørk baggrund, der muliggør billedets mange stemningsfulde lys- og skyggevirkninger. 
I maleriet Blå vifte ved en grøn kande med blomstrende æblegren, der måler ca. 55 x 69 cm., ses en lysende, næsten turkisblå vifte og blomstrende æblegrene i en vase. Forrest er en enkelt, tung gren  knækket af og har spredt et par lysende blade på bordet. Opstillingen er sat mod en mørk baggrund, der muliggør billedets mange stemningsfulde lys- og skyggevirkninger. 
Den Hirschsprungske Samling rummer i forvejen en betydelig samling af Bertha Wegmanns værker, der består af både portrætter, landskaber og bymotiver. Det første, Portræt af Petrea Hirschsprung (1888), købte museets stifter Heinrich Hirschsprung allerede i 1890. Med nyerhvervelsen er det første stilleben-motiv føjet til samlingen. Værket bidrager således med nye dimensioner til kunstnerens repræsentation i museet, men det udgør også i sig selv et særdeles kvalitetsbetonet værk i hendes oeuvre. 

En central skikkelse inden for 1800-tallets danske kunst

I sin samtid var Wegmann først og fremmest kendt som en dygtig og efterspurgt portrætmaler. Ved P.S. Krøyers død i 1909 var hun uden konkurrence på feltet. Ikke desto mindre var portrættet langt fra den eneste motivgruppe, Wegmann dyrkede. Fra hendes hånd kendes også fremragende landskaber, bymotiver og opstillinger. Det nyerhvervede værk Blå vifte ved en grøn kande med blomstrende æblegren er netop et af disse. Her har Wegmann ladet sig inspirere af såvel den japanske kunst og 1870’ernes franske kunstscene. 

Bertha Wegmann var en af sin tids mest anerkendte kunstnere. Som en af den danske realismes mest betydelige portrætmalere var hun en af de få kvindelige kunstnere, der i sin samtid opnåede at blive anerkendt og respekteret for sit arbejde. 
 
Den Hirschsprungske Samling glæder sig over at have fået mulighed for at tilføje det stemningsfulde værk til samlingerne, og det kan allerede nu opleves på museet i sal 17.