Det friske hav er atter frisk
Smukt marinemaleri af Louise Bonfils på Den Hirschsprungske Samling.
I slutningen af 2021 erhvervede museet et værk af kunstneren Louise Bonfils (1856-1933). Vi var rigtig spændte på at få maleriet hjem og blev ikke skuffede. Med fødderne solidt plantet på strandbredden har kunstneren malet sit indtryk fra en blæsende gråvejrsdag. Det er gået hurtigt, men penslen er sikkert ført.
Louise Bonfils har malet ”vådt i vådt”. Sådan hedder det, når man bevidst maler flere lag af oliemaling oven på hinanden, så penselstrøg og farver blander sig på lærredet. Er man rigtig dygtig, kan man få den fede maling til at stå i relief. Netop dette er lykkedes i billedet fra den sjællandske nordkyst. De brune pletter ligner rigtig tanget tang, og vandet i mellemgrunden ser vandigt ud. Øverst er skyerne i bevægelse – skabt med tydelige striber fra penslen, der løber på kryds og tværs.
Vi ved ellers ikke meget om Louise Bonfils. Man kan læse, at hun var ”Danmarks første kvindelige marinemaler”, og vi ved, at hun blev uddannet på Kunstnernes Frie Studieskoler under Laurits Tuxen og P.S. Krøyer. Ved at se på museets nye maleri kan man opdage, at hun var med på tidens noder. Billedet er et sandt friluftsmaleri, skabt foran motivet med rene, ublandede farver. Forventningerne i tiden var ellers mest til, at kvinder var sarte og ikke tålte stærkt vejrlig. Bonfils har sikkert oplevet mere end en slags modvind i sin tid.
Mange kvindelige kunstneres kunstværker fra 1800-tallet er i dårlig stand. Den Hirschsprungske Samling modtog i slutningen af 2020 et særligt tilskud fra Slots- og kulturstyrelsen til at gøre noget ved dette. Maleriet af Louise Bonfils er et af de værker, som er blevet konserveret i denne sammenhæng. Med en nænsom og grundig rensning er de sarte grå og fine turkise farver i værket kommet til deres ret igen.
Det friske hav er atter frisk, og Den Hirschsprungske Samling et lille mesterstykke rigere.
Louise Bonfils: Kystparti med fiskere, Ålsgårde med Kullen i baggrunden. 1889. Den Hirschsprungske Samling.
Louise Bonfils har malet ”vådt i vådt”. Sådan hedder det, når man bevidst maler flere lag af oliemaling oven på hinanden, så penselstrøg og farver blander sig på lærredet. Er man rigtig dygtig, kan man få den fede maling til at stå i relief. Netop dette er lykkedes i billedet fra den sjællandske nordkyst. De brune pletter ligner rigtig tanget tang, og vandet i mellemgrunden ser vandigt ud. Øverst er skyerne i bevægelse – skabt med tydelige striber fra penslen, der løber på kryds og tværs.
Vi ved ellers ikke meget om Louise Bonfils. Man kan læse, at hun var ”Danmarks første kvindelige marinemaler”, og vi ved, at hun blev uddannet på Kunstnernes Frie Studieskoler under Laurits Tuxen og P.S. Krøyer. Ved at se på museets nye maleri kan man opdage, at hun var med på tidens noder. Billedet er et sandt friluftsmaleri, skabt foran motivet med rene, ublandede farver. Forventningerne i tiden var ellers mest til, at kvinder var sarte og ikke tålte stærkt vejrlig. Bonfils har sikkert oplevet mere end en slags modvind i sin tid.
Mange kvindelige kunstneres kunstværker fra 1800-tallet er i dårlig stand. Den Hirschsprungske Samling modtog i slutningen af 2020 et særligt tilskud fra Slots- og kulturstyrelsen til at gøre noget ved dette. Maleriet af Louise Bonfils er et af de værker, som er blevet konserveret i denne sammenhæng. Med en nænsom og grundig rensning er de sarte grå og fine turkise farver i værket kommet til deres ret igen.
Det friske hav er atter frisk, og Den Hirschsprungske Samling et lille mesterstykke rigere.
Louise Bonfils: Kystparti med fiskere, Ålsgårde med Kullen i baggrunden. 1889. Den Hirschsprungske Samling.