Gå til indhold

En dag på stranden. Dansk kunst i vandkanten 1830-1910

20. juni 2025 — 11. januar 2026

L.A.Ring: Dame ved Karrebæksminde Strand, 1898. SMK.
L.A.Ring: Dame ved Karrebæksminde Strand, 1898. SMK.
Berlingske: ★ ★ ★ ★★
Det er en skøn tur på stranden, man hen over sommeren kan få sig her i Østre Anlæg i København. Jeg kommer i hvert fald gerne igen.

Kristeligt Dagblad: ★ ★ ★ ★★
Vi kan symbolsk tage den ene dukkert efter den anden i de skønne malerier, der præsenteres i udstillingens tætte salonophængning.

Kulturinformation:  ★ ★ ★ ★ ★★
Vi er ude i noget af det mest ypperste af periodens kunst, og måden det bliver præsenteret på er med ophøjet værdighed og respekt.

Kulturkupeen: ★ ★ ★ ★★
En nostalgisk hvilepause kunne den nye udstilling også kaldes, og det serverer Den Hirschsprungske Samling i allerhøjeste grad og med bravur.

Information: En helt vidunderlig udstilling om den danske strandkant.

Netavisen Pio: Sommerudstillingen på Den Hirschsprungske Samling er vellykket og viser den danske udgave af impressionismen til fulde

Danmark er indhyllet i hav og omfavnet af strande. Her har vi altid færdedes, slidt og stridt. En dag i 1800-tallet bliver stranden opdaget af kunstnerne: Først leder de efter drama – de store skibbrud og strandinger – siden får de blik for fiskernes daglige arbejde og for lysets mange refleksioner i sand og vand. Badegæsterne begynder at komme i anden halvdel af 1800-tallet; nu er stranden også blevet ramme om solferier.

En dag på stranden. Dansk kunst i vandkanten 1830-1910 er en panoramisk udstilling om danske kunstneres blik på et helt særligt landskab i perioden 1830-1914. I malerierne ser vi store skred i det liv, som stranden danner ramme om: Fra strandvaskere til badeløver. Fra det hårde slid til solbeskinnet lediggang.

Udstillingen præsenterer både kendte og elskede strandmotiver samt en række sjældent sete perler fra den danske kunsthistorie. 

Stranden er der, hvor kunsten bearbejder vigtige historier, men ender oftest selv som baggrund. Denne udstilling vil vende perspektivet og lyse stranden op. Stranden er mål for dagdrømme og længsler, og det ses også i landskabsmaleriet. Strandens kunsthistorie er også kulturhistorie og rummer en fortælling om danskernes vej ind i moderniteten.

1800-tallets dramatiske ændringer i forståelsen af stranden spejler nutidens forandringer: Er naturen en altopslugende trussel, eller blot venlig baggrund for vores selvoptagede liv? Kan vi lære noget om større sammenhænge ved at genbesøge stranden?

En epoke i strandmaleriet kulminerede med J.F. Willumsens ekspressive og vitalistiske panoramaer. Middelklassens domesticerede strandliv sprænges: Unge, kåde mennesker springer på hovedet ind i havet og livet selv; en familie flygter fra skibbrud under en eksploderende sol. Willumsens strandbilleder skubber pænheden til side til fordel for to naturforståelser, vi stadig bakser med – den livgivende og den ødelæggende natur. Hvor står vi selv i dag i vores forhold til naturen? 

Naturen (i form af stranden) kan ikke længere blot være en hyggelig ramme for selvudfoldelse. Men er det Willumsens drama, der tegner vores fremtid? Eller skal vi måske snarere søge en ny, anderledes fortrolighed med stranden, hvor havet og jorden mødes?

Til udstillingen udgives et katalog med udstillingens bedste billeder, tekstlige bidrag og en introduktion ved kurator Rasmus Kjærboe, museumsinspektør, ph.d.

Udstillingens scenografi er skabt af udstillingsarkitekt og scenograf Luise Midtgaard.

Udstillingsbelysning er sat af Arthur van der Zaag fra Copenhagen Lightning Studio.

Besøg Den Hirschsprungske Samling og gå i kunstnernes fodspor – helt ud til vandkanten, hvor havet møder land.
Hvad er stranden for et sted, hvad betyder den for os, og hvordan har danske kunstnere skildret de danske strande?

Hør museumsinspektør Rasmus Kjærboe og kuratorassistent Siw Ranis fortælle om drømmenes strand i anledning af særudstillingen En dag på stranden. Dansk kunst i vandkanten 1830-1910.

Filmen er produceret af Besyv

Hør museumsinspektør Rasmus Kjærboe og professor i Nordisk Litteratur Søren Frank fortælle om stranden, klimaforandringerne og kunstnernes opfattelse af klimaet og strandens udvikling.

P.S. Krøyer: Sommeraften på Skagen Sønderstrand. 1893. Olie på lærred. Den Hirschsprungske Samling 
P.S. Krøyer: Sommeraften på Skagen Sønderstrand. 1893. Olie på lærred. Den Hirschsprungske Samling 
J.F. Willumsen: Naturskræk. Efter stormen nr. 2. 1916, Willumsens Museum. Foto: Malle Madsen 
J.F. Willumsen: Naturskræk. Efter stormen nr. 2. 1916, Willumsens Museum. Foto: Malle Madsen 
Michael Ancher: En strandpromenade. 1896. Skagens Museum
Michael Ancher: En strandpromenade. 1896. Skagens Museum
Carl Bloch: I badetimen. En ung pige banker på vinduet i et fiskerhus. 1884. Statens Museum for Kunst 
Carl Bloch: I badetimen. En ung pige banker på vinduet i et fiskerhus. 1884. Statens Museum for Kunst 
Martinus Rørbye: Stranden ved Skagen Vesterby. En båd der losser tørv. 1847. Olie på lærred. Nivaagaards Malerisamling
Martinus Rørbye: Stranden ved Skagen Vesterby. En båd der losser tørv. 1847. Olie på lærred. Nivaagaards Malerisamling
Jørgen Roed: En fiskerkone. 1854. Randers Kunstmuseum
Jørgen Roed: En fiskerkone. 1854. Randers Kunstmuseum
Carl Bloch: Fiskerfamilier, som venter deres mænds hjemkomst ved et frembrydende uvejr. Jyllands vestkyst. 1858. Olie på lærred. Den Hirschsprungske Samling 
Carl Bloch: Fiskerfamilier, som venter deres mænds hjemkomst ved et frembrydende uvejr. Jyllands vestkyst. 1858. Olie på lærred. Den Hirschsprungske Samling 
Frants Henningsen: Strandparti fra Hornbæk, 1883. Den Hirschsprungske Samling 
Frants Henningsen: Strandparti fra Hornbæk, 1883. Den Hirschsprungske Samling 

Udstillingen er støttet af

Augustinus Fonden, Ny Carlsbergfondet, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond