En dag på stranden. Dansk kunst i vandkanten 1830-1910
20. juni 2025 — 11. januar 2026
Danmark er indhyllet i hav og omfavnet af strande. Her har vi altid færdedes, slidt og stridt. En dag i 1800-tallet bliver stranden opdaget af kunstnerne: Først leder de efter drama – de store skibbrud og strandinger – siden får de blik for fiskernes daglige arbejde og for lysets mange refleksioner i sand og vand. Badegæsterne begynder at komme i anden halvdel af 1800-tallet; nu er stranden også blevet ramme om solferier.
En dag på stranden – dansk kunst i vandkanten 1830-1910 er en panoramisk udstilling om danske kunstneres blik på et helt særligt landskab i perioden 1830-1914. I malerierne ser vi store skred i det liv, som stranden danner ramme om: Fra strandvaskere til badeløver. Fra det hårde slid til solbeskinnet lediggang.
Udstillingen præsenterer både kendte og elskede strandmotiver samt en række sjældent sete perler fra den danske kunsthistorie.
Stranden er der, hvor kunsten bearbejder vigtige historier, men ender oftest selv som baggrund. Denne udstilling vil vende perspektivet og lyse stranden op. Stranden er mål for dagdrømme og længsler, og det ses også i landskabsmaleriet. Strandens kunsthistorie er også kulturhistorie og rummer en fortælling om danskernes vej ind i moderniteten.
1800-tallets dramatiske ændringer i forståelsen af stranden spejler nutidens forandringer: Er naturen en altopslugende trussel, eller blot venlig baggrund for vores selvoptagede liv? Kan vi lære noget om større sammenhænge ved at genbesøge stranden?
En epoke i strandmaleriet kulminerede med J.F. Willumsens ekspressive og vitalistiske panoramaer. Middelklassens domesticerede strandliv sprænges: Unge, kåde mennesker springer på hovedet ind i havet og livet selv; en familie flygter fra skibbrud under en eksploderende sol. Willumsens strandbilleder skubber pænheden til side til fordel for to naturforståelser, vi stadig bakser med – den livgivende og den ødelæggende natur. Hvor står vi selv i dag i vores forhold til naturen?
Naturen (i form af stranden) kan ikke længere blot være en hyggelig ramme for selvudfoldelse. Men er det Willumsens drama, der tegner vores fremtid? Eller skal vi måske snarere søge en ny, anderledes fortrolighed med stranden, hvor havet og jorden mødes?
Til udstillingen udgives et katalog med udstillingens bedste billeder, tekstlige bidrag og en introduktion ved kurator Rasmus Kjærboe, museumsinspektør, ph.d.
Besøg Den Hirschsprungske Samling og gå i kunstnernes fodspor – helt ud til vandkanten, hvor havet møder land.
Udstillingen er støttet af
Augustinus Fonden, Ny Carlsbergfondet, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond