Menu
P.S. Krøyer: 'I købmandens bod, når der ikke fiskes. Skagen', 1882

Skagensmalerne

En skandinavisk kunstnerkoloni på Skagen

I 1870’erne samledes en lang række skandinaviske kunstnere og forfattere i Skagen for at skildre naturen, lyset og de lokale i fiskerbyen. Allerede årtier forinden havde malere som guldalderkunstnerne Martinus Rørbye og Vilhelm Melbye samt forfatteren Steen Steensen Blicher besøgt byen, men først i sidste halvdel af det 19. århundrede blev der dannet en decideret kunstnerkoloni. Kunstnerkolonien bestod af danske malere som Anna og Michael Ancher, P.S. Krøyer, Viggo Johansen, Carl Locher, Lauritz Tuxen, nordmanden Christian Krogh, svenskeren Oscar Björck og digteren og maleren Holger Drachmann.

Skagenspigen Tine og den blinde mand Kristian sidder i det varme sand i Michael Anchers maleri fra 1880. Hullerne i tøjet og Kristians beskidte tæer vidner om den fattige lokalbefolknings barske livsvilkår.

Kunstnernes samlingssted, Brøndums Hus

De tilrejsende kunstnere fra København samledes i 1870’erne i kunstneren Anna Anchers (født Brøndum) barndomshjem, byens eneste gæstgivergård. Brøndums Hotel blev et samlingssted for tidens kunstnere og forfattere, som strømmede til byen. Malerne Michael Ancher og Karl Madsen tog første gang til Skagen i 1874, hvor de forelskede sig i hver sin skagenspige. I 1880 blev Anna og Michael Ancher gift, mens Karl Madsen og deres københavnske kunstnerkollega Viggo Johansen blev gift med Anna Anchers to kusiner, Henriette og Martha. Kunstnerparret Anchers hjem, først i Brøndums havehus og efterfølgende i et hus på Markvej, blev siden et af de mest centrale samlingssteder for kunstnerne i byen.

Anna Ancher var den eneste skagensmaler, som var opvokset i Skagen. Hun malede især interiører med studier af lysets virkninger. Her i en blind skagenskones hjem malet i 1885.
Den lokale blinde kone dukker op flere gange i Anna Anchers malerier. I 1883 malede hun dette oliemaleri, hvor vi ser konen tættere på, men i det samme stille hjørne af hjemmet som i maleriet malet to år senere.

Fiskere og friluftsstudier

Kunstnerne i byen dyrkede friluftsstudiet og sad gerne i klitterne ved havet, hvor de malede og skitserede til større malerier, som de ofte færdiggjorde i deres atelierer. Sandkorn, som er blevet fundet i malingen i nogle af P.S. Krøyers store malerier, vidner om, at også nogle af de store lærreder blev malet under åben himmel. Men det var ikke kun den barske nordjyske natur, havet, lyset og solnedgangene, der optog kunstnerne. Utallige skildringer af de arbejdende fiskere og den fattige lokalbefolkning ses i skagensmalernes værker, blandt andet i P.S. Krøyers værk I købmandens bod, når der ikke fiskes fra 1882, som han malede det første år, han besøgte byen. Skagensmalernes kunst placerer sig med skildringerne af fiskerne og de fattige inden for den periode i dansk kunst og litteratur, som kaldes det moderne gennembrud. Kunstnernes aktiviteter på Skagen blev beseglet i 1908, hvor blandt andre Michael Ancher, P.S. Krøyer og Laurits Tuxen stiftede Skagens Museum.

De lokale fiskere holder pause i købmandens bod, og en piberygende fisker fanger maleren P.S. Krøyers blik. Værket er fra 1882 og er malet det år, Krøyer besøgte Skagen for første gang som starten på et livslangt forhold til byen.
Skagensmaleren Viggo Johansen boede i perioder med sin familie i Skagen, men her får vi et kig ind i familiens stue i København juleaften. Det stemningsfulde maleri 'Glade Jul' er fra 1891.