Spring til indhold
Anna Ancher: 'Pige der syr', (før 1902). Pastel på papir
Anna Ancher: 'Pige der syr', (før 1902). Pastel på papir

Forført af farver. Pasteller fra Anna Ancher til P.S. Krøyer

30. juni 2018 – 13. januar 2019

Museet rummer en fin samling af pastelmalerier fra 1800-tallets sidste årtier og starten af 1900-tallet. Pastelteknikken kan spores tilbage til det 15. århundrede, men var især populær i 1700-tallet, hvor den lette og luftige pastelfarve passede godt til Rokokoens æstetik. Efter stort set at være gået i glemmebogen fik pastelmaleriet en renæssance, da de franske impressionister tog teknikken op igen i 1870’erne. Unge danske kunstnere som Anna Ancher og P.S. Krøyer rejste i disse år til kunstens metropol, Paris, hvor de med stor sandsynlighed har set pastelmaleriet udstillet på de parisiske saloner, og i 1880’erne begyndte de selv at eksperimentere med pastelmaleriet.

I denne udstilling i museets havesal kan du opleve pasteller fra museets samling af kunstnerne Anna Ancher, P.S. Krøyer, Frants Henningsen, Edma Frølich Stage og Carl Thomsen. På grund af pastellernes skrøbelighed og lysfølsomhed udstilles de kun sjældent og er normalt opbevaret på magasin. Udstillingen er derfor en enestående mulighed for at se disse værker samlet.

Kom helt tæt på Anna Anchers intime interiører og portrætter af lokale koner fra Skagen og dyk ned i Krøyers store og detaljerige pastelkartoner. Krøyers kartoner danner forlæg til nogle af kunstnerens mest berømte malerier, blandt andet Ved frokosten, Skagens-Jægerne og Sankt Hansblus ved Skagen strand.

Læs mere om udstillingens værker her

P.S. Krøyer: 'Skt. Hansblus på Skagens Strand', 1903. Pastel på papir. Den Hirschsprungske Samling
P.S. Krøyer: 'Skt. Hansblus på Skagens Strand', 1903. Pastel på papir. Den Hirschsprungske Samling

Krøyers Sankt Hansblus

P.S. Krøyers store pastelkarton fra 1903 til maleriet Sankt Hansblus på Skagen Strand er henover foråret og sommeren 2018 blevet konserveret af Staten Museum for Kunsts konservatorer.

Krøyer malede pastellen tre år før, det endelige maleri stod færdigt i 1906, som i dag kan ses på Skagens Museum. På dette tidspunkt kunne man ikke få fint tegnepapir i så store formater, som Krøyer havde brug for, og han brugte derfor maskinpapir til pastellen og mange af hans andre kartoner. På grund af papirets dårlige kvalitet er det blevet porøst og skørt med årene, og pastellen er derfor revnet flere steder. Revnerne i papiret er nogle af de ting, konservatorerne har arbejdet på at udbedre.

Pastellen er monteret på et stort lærred med søm i kanterne af papiret. Lærredet, der med tiden er blevet slapt, giver ikke længere støtte til pastellen. Derfor er lærredet blevet fjernet fra blændrammen, og værket har fået en ny fast bagbeklædning som er blevet monteret på rammen, så denne stadig bevares.

Nedenfor ses fotografier af værket og konservatorernes arbejde med pastellen.