Menu
Vilhelm Hammershøi: 'Interiør med ung læsende mand', (1898). Den Hirschsprungske Samling

FREMKALDELSER

Vilhelm Hammershøi, Valdemar Schønheyder Møller og fotografiet

23. september 2020 – 10. januar 2021

Udstillingen FREMKALDELSER. Vilhelm Hammershøi, Valdemar Schønheyder Møller og fotografiet handler om Vilhelm Hammershøis interesse for fotografiet, der udvikles i nært samarbejde med kunstnervennen Valdemar Schønheyder Møller. Hammershøi var på én gang optaget af fotografiet som visuelt og æstetisk udtryk, som samlerobjekt og som arbejdsredskab, ligesom han selv fotograferede på rejser og i sit hjem.

Gennem en række tematiske nedslag undersøger udstillingen, hvordan fotografiet for Hammershøi blev afgørende for udviklingen af hans maleri. Vilhelm Hammershøi malede sanselige close-up-portrætter af sin søster Anna i dialog med Valdemar Schønheyder Møllers fotografier af hende midt i 1880'erne. Han anvendte fotografiet som arbejdsredskab og til fastholdelse af sin forlovede i et stort portræt af Ida Ilsted fra 1890. Ligesom han dyrkede fotografiets kontraster mellem lys og mørke i flere værker gennem hele sin kunstneriske karriere.

Hammershøis værker er samtidig bemærkelsesværdige eksempler på, hvordan et slags ’fotografisk blik’ kan ses i maleriernes tilfældige beskæringer, usædvanlige perspektiver og udviskede partier. For Hammershøi blev fotografiet en af de synsmåder, hvormed han fremkaldte sine motiver, der dristigt undersøger motivets tilsynekomst og blikket på kanten af det 19. århundrede.

I udstillingen præsenteres fotografier og malerier side om side. FREMKALDELSER præsenterer ikke alene en række værker fra danske og udenlandske museer, men også flere værker fra privateje, der ikke har været udstillet i mange år.

Udstillingen tilrettelægges i samarbejde med Thielska Galleriet, Stockholm, hvor den efterfølgende vises.

Hammershøi lod sig ofte fotografere i sit hjem. Her ses han sammen med Ida Hammershøi i parrets lejlighed på Strandgade 25 i et fotografi fra juli 1913. Den Hirschsprungske Samlings Arkiv.
Fotografiet fungerede som kunstnerisk arbejdsredskab for Hammershøi. Her har han fastholdt sin forlovede Ida Ilsted i et fotografi og tegnet et grid over figuren, så motivet kunne overføres til lærredet. Den Hirschsprungske Samlings Arkiv.