Spring til indhold
P.S. Krøyer: 'Marie Krøyer', 1890. Den Hirschsprungske Samling
P.S. Krøyer: 'Marie Krøyer', 1890. Den Hirschsprungske Samling

P.S. Krøyers portræt af hustruen Marie Krøyer

Museet har netop erhvervet det enestående portræt Marie Krøyer malet af P.S. Krøyer under parrets bryllupsrejse i 1890. Værket har hidtil været i udenlandsk privateje, men takket være støtte fra Ny Carlsbergfondet, Slots- og Kulturstyrelsen og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond kan det igen ses af offentligheden.

Bryllupsrejsen i 1890

Portrættet af hustruen Marie er malet under parrets bryllupsrejse i 1890. Rejsen, der gik over Tyskland til Firenze, Rom, Napoli og Amalfi, hører til et af de mest frugtbare udenlandsophold i Krøyers karriere.

I billedet står Marie med hænderne i siden og vender blikket direkte mod beskueren. Den højre hånd lader hun hvile på guldbæltet, der skinner i solen som vielsesringen på hendes finger.

P.S. Krøyer: 'Marie Krøyer', 1890. Olie på lærred.

Marie Krøyer, kunstnerens hustru, malet i Amalfi under parrets bryllupsrejse i 1890. Oliebilledet tilhørte Marie Krøyer selv og kom således til Sverige, da hun flyttede fra Danmark.
P.S. Krøyer: 'Marie Krøyer', 1890. Olie på lærred. Marie Krøyer, kunstnerens hustru, malet i Amalfi under parrets bryllupsrejse i 1890. Oliebilledet tilhørte Marie Krøyer selv og kom således til Sverige, da hun flyttede fra Danmark.

Marie står sandsynligvis på terrassen ud til Amalfikysten, nærmere bestemt Albergo della Luna, hvor parret boede. Fra denne terrasse malede Krøyer flere billeder, der i dag kan opleves på museet. Stedet omtaler han i et brev den 14. juli 1890:

"Vi boer ellers udmærket, i et Hotel der tidligere har været Kloster … Vi har 3 Værelser og en Terasse med dejlig Udsigt over Havet, Byen og Kysten, hvor vi drikker vor Kaffe om Morgenen."

Vigtig brik i fortællingen

Værket Marie Krøyer er en vigtig brik i fortællingen om den motivkreds, der skulle blive definerende for P.S. Krøyers værker, og som for eftertiden næsten er blevet indbegrebet af hans berømmelse - nemlig billeder af hustruen Marie.

Museet ejer i forvejen en pastel med samme motiv, og med erhvervelsen af oliemaleriet, er de to værker nu smukt knyttet sammen.

P.S. Krøyer: 'Kunstnerens hustru. Aften ved lampelys', 1890. Pastel på papir.

Museet ejer i forvejen en pastel med samme motiv, som er udført efter oliemaleriet. Pastellen forærede Krøyer til Maries nære veninde, kunstneren Agnes Slott-Møller. Den gik i arv til hendes datter, der i 1939 solgte den til Den Hirschsprungske Samling. Pastellen kan ses i vores aktuelle udstilling Forført af farver. Pasteller fra Anna Ancher til P.S. Krøyer.
P.S. Krøyer: 'Kunstnerens hustru. Aften ved lampelys', 1890. Pastel på papir. Museet ejer i forvejen en pastel med samme motiv, som er udført efter oliemaleriet. Pastellen forærede Krøyer til Maries nære veninde, kunstneren Agnes Slott-Møller. Den gik i arv til hendes datter, der i 1939 solgte den til Den Hirschsprungske Samling. Pastellen kan ses i vores aktuelle udstilling Forført af farver. Pasteller fra Anna Ancher til P.S. Krøyer.

Den Hirschsprungske Samling rummer i dag den største samling af P.S. Krøyers værker uden for Skagen. Krøyer tilhørte nemlig de kunstnere, som museets stifter Heinrich Hirschsprung aktivt støttede som mæcen. Hirschsprung lagde tidligt mærke til den unge kunstners talent, og de to dannede et livslangt venskab.