UDSTILLINGER:




Udstillinger:
Aktuelt/Fremtid


NYT I SAMLINGERNE


11.02.2017 - 18.06.2017



Viggo Johansen: Efter aftensbordet. 1887. Den Hirschsprungske Samling



Den Hirschsprungske Samling er et samlermuseum. Museet er skabt af tobaksfabrikanten og kunstsamleren Heinrich Hirschsprung (1836-1908) og hans kone Pauline (1845-1912), og hvert år kommer nye kunstværker til museet, der supplerer de oprindelige samlinger. Værkerne bliver en del af de faste samlinger af dansk kunst fra det 19. og starten af det 20. århundrede, som Hirschsprung lagde grundstenen til, da museet åbnede sine døre i 1911.

I denne udstilling sætter vi spot på nye værker i samlingen, som er købt eller givet til museet i løbet af 2015 og 2016, men som ikke tidligere er blevet vist. Oplev værker af de fire danske kunstnere Johan Thomas Lundbye (1818-1848), Martinus Rørbye (1803-1848), Erik Henningsen (1855-1930) og Viggo Johansen (1851-1935). Værkerne af de fire kunstnere kan ses som to hjørner af museets samling af 100 års dansk kunst. Lundbyes og Rørbyes skitser er billeder fra den første halvdel af det 1800-tallet, mens Henningsen og Johansens større malerier viser motiver fra det moderne liv omkring århundredeskiftet.


Hjørneudstillinger
Et hjørne af museet. Et hjørne af samlingerne.

Denne udstilling er den første i en ny serie kaldet Hjørneudstillinger. Flere gange om året vil du i et hjørne af museet fremover kunne møde udstillinger, der kaster nyt lys over et lille hjørne af samlingerne. Her kan du opleve nye, skæve vinkler på kendte værker og skjulte perler fra museets magasiner.

Download pressemeddelelse her




Tilbage






LYD I MØRKET
Musik i billedkunsten

11.02.2017 - 27.08.2017



P.S. Krøyer: Edvard og Nina Grieg ved klaveret. 1898. Den Hirschsprungske Samling



Når mørket falder på, er det tid til musik. Spillemanden finder violinen frem og komponisten sætter sig til klaveret. Der er en særlig stemning i mørket, hvor man ikke kan se detaljerne så skarpt, men hvor lyden af musik til gengæld står så meget klarere.

På Den Hirschsprungske Samling er der mange tegninger og malerier, der har musik som motiv. Flere af dem er aftenbilleder, hvor kunstneren eksperimenterer med skyggerne og lyset fra stearinlys og lamper. I denne udstilling kan man se eksempler på stemningsfulde scener fra de fine stuer i 1800-tallets borgerhjem, hvor man mødtes over kammermusik, fra bondebal, hvor dansen går vildere og vildere og fra malerens atelier, hvor musikken er det samlingspunkt, der forener modellerne til et stort gruppeportræt. Denne mindre udstilling i Havesalen består af værker fra museets egen samling og rummer også fotografier af musikerne, nodemanuskripter fra Edvard Grieg og Niels W. Gades hænder og musikinstrumenter lånt fra Musikmuseet.

Download handout til udstillingen med info om værkerne her

Download pressemeddelelse her







Tilbage






I ITALIENS LYS
Et dansk-norsk kunstnerfællesskab 1879-1886

23.09.2016 - 29.01.2017






Henover efteråret og vinteren præsenterer Hirschsprung en stor særudstilling om et dansk-norsk kunstnerfællesskab i Italien i begyndelsen af 1880’erne.

Udstillingen inviterer den besøgende på en spændende og mangfoldig rejse til Rom, til byen Sora ved Liriflodens smukke landskab for foden af de lysende Abruzzerbjerge, til højdedragene med olivenlunde og fårehyrder og videre ad snoede veje helt op til markedspladsen i den fine, lille bjergby Civita d’Antino.

Disse byer blev i årene 1879-1886 inspirerende samlingspunkter for en gruppe af unge danske og norske malere – først ankom P.S. Krøyer efterfulgt af de norske malere Eilif Peterssen og Christian Meyer Ross, og to år senere slog også Joakim Skovgaard, Viggo Pedersen, Kristian Zahrtmann, Theodor Philipsen og den belgiske maler Rémy Cogghe sig ned i den maleriske egn.

I løbet af få år skete der en markant udvikling, som blev central for naturalismens gennembrud i Skandinavien. Som noget nyt blev kunstnerne optagede af at skildre hverdagslivets mere realistiske sider såvel som landskabets skiftende belysninger og stemninger. Under indtryk af det italienske lys og den franske impressionisme udvikledes det nye friluftsmaleri og bragte en ny farverigdom ind i det nordiske maleri.

Udstillingen kaster et nyt lys over denne vigtige periode i skandinavisk kunsthistorie, hvor nogle af tidens betydeligste kunstnere på tværs af landegrænserne inspirerede hinanden. Udstillingen viser blandt andet en række værker, som ikke tidligere har været vist for publikum.

Udstillingen er tilrettelagt i samarbejde med Skovgaard Museet i Viborg og Lillehammer Kunstmuseum i Norge.

I forbindelse med udstillingen udgives et omfattende og billedrigt katalog med artikler af Jan Kokkin, Anne-Mette Villumsen og Marianne Saabye. Kataloget er på 300 sider med mere end 200 illustrationer, pris 250 kr. Udstillingen formidles i en digital guide, som gratis kan bruges af publikum, og i tilknytning til udstillingen vises uddrag af Ole Braunstein og Ole Wivels stemningsfulde film Civita d’Antino. Zahrtmanns by fra 1969.

Udstillingen er støttet af 15. Juni Fonden, A.P. Møller Fonden, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Frimodt-Heineke Fonden, KrogagerFonden, Lizzie og Ejler Ruges Kunstfond, Ny Carlsbergfondet, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, Toyota-Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Der er udvidet åbningstid i udstillingens sidste uge. Fra tirsdag d. 24. januar til søndag d. 29. januar er museet åbent fra kl. 11.00 til kl. 20.00.

Museet har indgået samarbejde med den italienske restaurant Casa d’Antino.
Medbring udstillingsbillet og få 10% på husets menu.
www.casadantino.dk


Download pressemeddelelse her.

Download pressemateriale om Hirschsprung for børn her.

Se vores undervisningstilbud i særudstillingen her.





Tilbage






TEGNEKUNST 3
Hans Smidth og den jyske hede

07.04.2016 - 28.08.2016






Denne mindre særophængning er den tredje i rækken om museets rige samling af tegninger. Museet har udvalgt 18 tegninger af Hans Smidth (1839-1917) med motiver af den jyske hede udført i slutningen af 1800-tallet. De fortællende tegninger viser Hans Smidths smukke penneføring og detaljerigdom, når han skildrer det vindomsuste landskab med de få træer, den øde vej eller gåsefamilien, der har søgt ly bag et dige. I en anden del af tegningerne opsøger Hans Smidth bønderne og illustrerer begivenheder, hvor en større forsamling mødes som på markedspladsen eller til et sognerådsmøde i hjemmet.

Hans Smidth hentede inspiration til sine jyske motiver fra den danske forfatter Steen Steensen Blicher (1782-1848), der levende berettede om en rejse langs den jyske vestkyst i E Bindstouw. Fortællinger og Digte i jydsk Mundart, 1842. Hans Smidth foretog selv vandreture langs Limfjorden, i Sallingland og på Fur, hvor han fandt sine motiver, der med titler som Æ Bindstouw og Pennekas-Drallers Kjæltringbal refererer til Blicher.

I tillæg til tegningerne vises Hans Smidths maleri Storke der samles for at lette, 1900, for første gang for offentligheden, som i 2015 indgik i samlingen takket være en testamentarisk gave.

Med denne særophængning sætter Den Hirschsprungske Samling fokus på Hans Smidth, som er en mindre kendt men velrepræsenteret kunstner i museets samling. Ophængningen giver et indblik i museets store samling af tegninger, som i dag rummer 2000 perler, der til daglig opbevares i kasser beskyttet imod lys og støv.

Hans Smidths maleri og tegninger kan opleves i museets Havesal fra den 7. april til den 28. august 2016.




Tilbage






DYRESTUDIER
Billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen

25.09.2015 - 28.03.2016






Billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen (1863-1945) var en af vores mest banebrydende kvindelige billedhuggere herhjemme, og det har i mange år været et ønske at vise en udstilling af hendes fine dyrestudier på Den Hirschsprungske Samling.

Med baggrund i sin barndom på landet var Anne Marie Carl-Nielsens studier af dyrene et konstant element i hendes kunst. Med dyrestudierne skabte hun en motivverden, der viser en fortrolighed med dyrenes former og bevægelser, som skulle blive bærende for hele hendes kunstneriske virke - det nyfødte føl på usikre ben, en kalv der klør sig eller det lille lam, der har taget opstilling på moderens ryg. Det var med disse værker, hun som ung markerede sig internationalt og lagde fundamentet for de store monumenter. Men dyrestatuetterne er langt mere end blot forstudier og formøvelser, de er i sig selv formfuldendte naturalistiske værker.

Udstillingen er med til at markere 100 året for danske kvinders valgret i 2015 - samme år som hendes mand Carl Nielsens 150 år fejres. Udstillingen er blevet til i samarbejde med Carl Nielsen Museet i Odense, fællesmuseum for Anne Marie Carl-Nielsen og ægtefællen komponisten Carl Nielsen. Carl Nielsen Museet har generøst udlånt alle de udstillede værker.

Som et apropos til denne udstilling vises værker af maleren og billedhuggeren Agnes Lunn på Davids Samling, der sammen med Hirschsprung og fire andre museer udgør Parkmuseerne. Den 13 år ældre Agnes Lunn var Anne Marie Carl-Nielsens underviser og veninde og ligesom for Anne Marie Carl-Nielsen var dyrestudierne også hendes fortrukne skulpturkreds. Læs mere på Davids Samling her


Der er udgivet et illustreret katalog på dansk og engelsk med tekster af udstillingens kurator mag.art. Birgitte Zacho og ph.d.-stipendiat Emilie Boe Bierlich. Kataloget sælges på museet for 50 kr.
Entrépris alle dage under udstillingen 90 kr. for voksne og 80 kr. for studerende, pensionister og grupper.

Udstillingen kan opleves til og med 28. marts 2016.

Se vores undervisningstilbud til udstillingen her.




Tilbage






KVINDELIGE KUNSTNERE I HIRSCHSPRUNG


12.05.2015 - 30.08.2015






Den Hirschsprungske Samling har besluttet at markere 100-året for kvinders valgret med en særophængning af museets kvindelige kunstnere.

Den Hirschsprungske Samling strækker sig over 100 år i dansk kunst, fra starten af 1800-tallet til starten af 1900-tallet. Denne periode var domineret af mandlige kunstnere, men der var også dygtige kvindelige malere, som gjorde sig gældende, særligt i slutningen af 1800-tallet, perioden der betegnes som det moderne gennembrud. I museets Havesal vil man hen over sommeren kunne opleve syv meget forskellige kvindelige kunstneres tegninger og malerier. Det drejer sig om værker af Anna Ancher, Marie Krøyer, Anna Sofie Petersen, Edma Frølich Stage, Agnes Slott-Møller, Anna Syberg og Bertha Wegmann.

Fælles for disse malere var, at de i deres samtid kæmpede for en rolle i kunstverdenen og var med til at bane vejen for de kvindelige kunstneres uddannelsesmuligheder.

Heinrich Hirschsprung havde tidligt blik for både Anna Ancher og Anna Sybergs talent og købte værker til sin samling. De øvrige maleres billeder er kommet til senere. Det gælder bl.a. et meget stort, flot pastelportræt af Edma Frølich Stage, som nu vises for første gang for offentligheden.

Særophængningen rummer 14 værker samt en montre med Agnes Slott-Møller og Marie Krøyers skitsebøger og tegninger. Den vises i Havesalen frem til 30. august 2015.


Billede: Bertha Wegmann, Portræt af den svenske pianist Hanna Lucia Bauck




Tilbage






TEGNEKUNST 2
En rekrut fra 64 - Illustrationer af Frants Henningsen

18.09.2014 - 26.04.2015






Det er 150-året for krigen i 1864. De dramatiske begivenheder har været bearbejdet historisk, politisk, litterært og i efteråret vises en ny tv-serie, der sætter fokus på emnet. I Den Hirschsprungske Samling vises nu også en billedkunstnerisk tolkning af hændelserne. Her findes en serie af ca. 50 tegninger udført af maleren Frants Henningsen, som illustration til P. Fr. Rists selvbiografiske roman En rekrut fra 64. Illustrationerne giver et levende billede af livet i felten og ved fronten i Dybbøl. Gennem de mange tegninger kan man som i en moderne tegneserie følge hovedpersonen Felix beretning om krigens forløb.

Frants Henningsen hørte med sine socialt orienterede billeder til det moderne gennembrud i dansk kunst. Tegningerne, der er udført i midten af 1890’erne, har aldrig tidligere været vist samlet. Med deres realistiske stil og reportageagtige karakter viser de Henningsen som en fremragende illustrator.

I tilknytning til udstillingen vises en underholdende stumfilm baseret på P.Fr. Rists roman. Den er produceret af Urban Gad i 1910 og er venligst stillet til rådighed af Det Danske Film Institut, ligesom Forsvarsmuseet har udlånt granater, uniformer og anden historisk udrustning til udstillingen.

I Hirschsprung findes store samlinger af tegninger og udstillingen er den anden i en række, hvor museet sætter lys på tegnekunsten og viser en side af samlingen, som sjældent ses af publikum.

Udstillingen åbner i Havesalen d. 18. september og vises frem til 26. april 2015.




Tilbage






TEGNEKUNST 1
Guldaldertegninger fra samlingen. Eckersberg, Købke, Lundbye o.a.

04.02.2014 - 31.08.2014






Denne udstilling er den første i en række af særophængninger, som museet vil vise i de kommende år. Den viser et udvalg af museets rige samling af tegninger. Allerede tidligt samlede Heinrich Hirschsprung (1836-1908) på skitser og studier til færdige malerier, hvilket endnu dengang var usædvanligt. De mindre og ofte ufærdige formater giver samlingen sin særlige karakter af noget privat og mere hjemligt. Interessen for papirkunst ligger i naturlig forlængelse heraf, da tegninger på mange måder er det mest intime udtryk for kunstnerisk skaben, der findes.

I dag udgør tegningssamlingen næsten 2000 værker på papir. Nogle af de allerfineste kunstskatte på museet gemmer sig i denne samling. I første omgang er det et udvalg af museets guldaldertegninger vi viser fra perioden omkring 1810-1850.

Af små perler har vi bl.a. fundet 30 børnetegninger frem tegnet af Constantin Hansen til digteren Christian Winthers ABC fra 1863, datidens mest populære børnebog. I ABCen har Winther digtet et rim til hvert et bogstav, som sammen med Constantin Hansens tegninger har hjulpet tidens børn med at lære alfabetets bogstaver. Fra samlingen har vi også fundet Vilhelm Hammershøis kone, Idas eksemplar frem. Sirlig, barnlig skråskrift bevidner, at den var flittigt brugt, da hun selv var en lille pige og lærte alfabetet ud fra bogen.

En anden række af tegninger, vi har fundet frem til lejligheden, er Eckersbergs sjældent udstillede serie på 6 store blade om en families uheldige omgang med en stor lotterigevinst. Lotterier havde man kendt i Danmark siden begyndelsen af det 18. århundrede, og mange borgere havde gennem tiden forsøgt lykken. I denne serie, der blev tegnet med henblik på radering og udgivelse har Eckersberg scene for scene anskueliggjort, hvad der sker, når man pludselig kommer til penge, men ikke har de sociale eller moralske forudsætninger for at forvalte velstanden. Serien blev gengivet af kobbertrykker J.F. Clemens med et fortællende vers på dansk og fransk, der ledsagede hver illustration. Den og mange flere guldalderfortællinger kan opleves i museets havesal frem til d. 1. august 2014.

Søndag den 9. februar og søndag den 9. marts viser museumsinspektør Emilie Bierlich Durholm rundt i salen og fortæller om tegningerne og tankerne bag ophængningen.




Tilbage






TIL LÅNS. HAMBURGER KUNSTHALLE GÆSTER HIRSCHSPRUNG


24.09.2013 - 12.01.2014






Hirschsprung har fint besøg fra Hamburger Kunsthalle med udstillingen Til låns. Hamburger Kunsthalle gæster Hirschsprung. Her er værker af en lang række fremragende tyske kunstnere fra 1800-tallet, og i udvalget er der især lagt vægt på forbindelser mellem dansk og tysk kunst i perioden. Blandt de udstillede kunstnere er Philipp Otto Runge, Caspar David Friedrich, Louis Gurlitt, Max Liebermann, Wilhelm Leibl og Max Klinger - fra romantik til socialrealisme med værker, som for størstedelens vedkommende ikke tidligere har været vist herhjemme.

Du kan få mere at vide om udvalgte værker i udstillingen her.

Der er et tydeligt slægtskab mellem den danske og nordtyske kunst i første halvdel af 1800-tallet. Hertugdømmerne Slesvig-Holsten og Lauenborg hørte til det danske kongerige med Altona som grænseby til Hamborg, og mange tysksprogede kunstnere uddannede sig i København. I de første årtier af århundredet udviklede der sig i Hamborg en særlig skole med en stærk sans for realisme i portræt- og landskabsmaleriet. Både det danskinspirerede Biedermeiermaleri og værker fra Hamborgskolen kan ses i udstillingens første rum.

Anden halvdel af 1800-tallet var karakteriseret ved en kraftig internationalisering af kunsten i Europa. Kunstnerne kendte hinandens værker fra udstillingslivet og rejser i Norden, Frankrig og Tyskland. De nationale skel i kunsten blev udvisket, og man fandt fælles kunstneriske sprog i naturalismens og impressionismens tegn. Udstillingen illustrerer den stilistiske rigdom med store malerier af bl.a. Liebermann og Uhde.

Samarbejdet med Hamburger Kunsthalle er i en vis forstand en fortsættelse af et historisk fællesskab for i begyndelsen af det 20. århundrede var der tætte bånd gennem de to museers direktører Alfred Lichtwark i Hamborg og Emil Hannover i København. De to kunsthistorikere havde et nært kollegialt samarbejde og venskab, som kan spores i deres korrespondance om faglige spørgsmål og udviklingen af de to museers arkitektur og indretning.

Udstillingen er kommet i stand i tæt samarbejde med Hamburger Kunsthalle, som samtidig viser hovedværker fra Hirschsprung. Læs mere om udstillingen på Hamburger Kunsthalle her.

I forbindelse med Til låns. Hamburger Kunsthalle gæster Hirschsprung udgives et omfattende katalog, der beskriver forholdet mellem Hannover og Lichtwark, oversigter over det 19. århundredes tyske kunst og katalogtekster om alle værker på udstillingen. Udstillingen ledsages desuden af en digital guide på dansk og engelsk.

Der er omvisning i udstillingen søndag den 12. januar 2014 kl. 14.

Udstillingen er støttet af: 15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond, Ernst og Vibeke Husmans Fond, Knud Højgaards Fond, Konsul George Jorck og hustru Emma Jorck’s Fond, Oticon Fonden og Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat

Samarbejdspartner: Goethe-Institut Dänemark

Billede: Victor Emil Janssen: Selvportræt foran staffeliet. Ca. 1828. Hamburger Kunsthalle. (Beskåret)




Tilbage






BLOMSTRINGSTID
Ring, Syberg & Slott-Møller

19.03.2013 - 23.06.2013






I denne lille udstilling præsenteres tre af museet hovedværker, der alle har titlen ”Forår”. De er malet i første halvdel af 1890’erne af kunstnerne Fritz Syberg (1862-1939), L.A. Ring (1854-1933) og Harald Slott-Møller (1864-1937).

Billederne er hver på deres måde udtryk for de nye symbolistiske strømninger. Det fælles tema, foråret, lå i tiden, hvor kunstnere over hele Europa var optagede af at beskrive naturen og årstidernes gang som mentale stemninger eller stadier i menneskelivet.

Det gjaldt ikke kun billedkunstnerne, men også forfatterne, og herhjemme finder vi i samtidens lyrik nogle af de smukkeste beskrivelser af det danske forår. Et lille udvalg af disse digte kan her opleves side om side med billederne.

Udstillingen bygger på et usædvanligt enkelt koncept. En kort film og udstillingens katalog giver baggrundsviden om maleriernes tilblivelse og tolkning. Til gengæld kan man give sig tid til fordybelse når man sætter sig til rette i udstillingens sofaer og stole og nyder i de enkelte billeder og tidens fine poesi.

Udstillingen er led i den række af mindre udstillinger, hvor museet sætter fokus på udvalgte værker i samlingen.

I forbindelse med udstillingen lægger museet hus til en række arrangementer. Læs mere her.




Tilbage






NÅR ORDENE STJÆLER BILLEDET


09.10.2012 - 13.01.2013






Nye digte går på opdagelse i gamle malerier. Ordene stikker af sted med billederne, og sammen finder de nye fortællinger. Fra og med den 9. oktober kan du læse digtene ansigt til ansigt med de gamle klassikere på Den Hirschsprungske Samling.
Her kan du blandt andet læse om lykken, der er flyttet hjemmefra i det store maleri Forår. Du kan høre, hvordan det kører for Krøyer og konens forelskelsesfabrik i måneskinnet, og du kan møde den lille pige fra Rye, der både kender købmanden, slagteren og alle de andre i Rye. Det og meget mere er der mulighed for at gå i kast med, når otte nye digte udstilles sammen med otte af samlingens malerier.


Udstillingen er skabt efter ide af Søren Mølstrøm, der også selv har skrevet de otte digte. Søren Mølstrøm er musiker og digter samt universitetsstuderende i Performance Design på Roskilde Universitet.




Tilbage






BORGERSKABETS TRIUMF
Eckersbergs portrætter af hr. og fru Schmidt

25.09.2012 - 24.02.2013






I Den Hirschsprungske Samling findes to store portrætter, som C.W. Eckersberg malede, lige da han var blevet professor ved Kunstakademiet i 1818. Vi ved, at de portrætterede er ostindisk købmand Schmidt og hans hustru - men hvem var de? Hvad tjente de deres penge på? Og hvorfor er portrætterne så store sammenlignet med andre portrætter fra perioden?
Fokusudstillingen som vises i museets havesal fortæller om hr. og fru Schmidt og giver et kig ind i København og dens borgerskab anno 1818.




Tilbage






TIL LÅNS - MESTERVÆRKER FRA SKAGENS MUSEUM


04.05.2012 - 03.09.2012



Oscar Björck: Båden sættes i søen. (1884). Skagens Museum



Udstillingen viste nogle af Skagens Museums fineste værker af bl.a. Michael og Anna Ancher, Viggo Johansen, Christian Krohg og Oscar Björck. De blev udstillet sammen med værker af skagensmalerne fra Hirschsprungs samling.

Udstillingens ene del viste de lokale skagboers hverdag med fiskeri, det stormomsuste hav og de stille stunder i de små stuer. Man kunne bl.a. se Michael Anchers monumentale mesterværk Den druknede, hvor det barske arbejde på havet har kostet en berømt redningsmand livet. I udstillingens anden del kunne man følge de mildere sommerdage og kunstnernes liv. Fine landskaber og skildringer af kunstnerhjemmene, børnene og festerne. Her var også adskillige store portrætter, som var med til at sætte nye standarder for det moderne maleri.


Her fortæller udstillingens kurator, museumsinspektør Anna Schram Vejlby, om udstillingen.

Til udstillingen TIL LÅNS - Mesterværker fra Skagen blev der publiceret et katalog, der kan købes i Den Hirschsprungske Samlings butik.




Tilbage






KRØYER
- i internationalt lys

20.11.2011 - 10.04.2012






Den Hirschsprungske Samling viser udstillingen KRØYER - i internationalt lys i anledning af museets 100-års-jubilæum. Udstillingen består af både malerier, skulpturer og studier og med sine 140 værker er udstillingen den største om Krøyer i nyere tid.

P.S. Krøyers kunst ses normalt i sammenhæng med Skagensmalerne, men Krøyer var også kosmopolit og en del af den europæiske avantgarde. Med denne udstilling anlægges en ny synsvinkel, som relaterer Krøyers kunst til den samtidige internationale kunst. Krøyer bragte dansk kunst ud i et internationalt forum, og omvendt tog han inspiration fra nye strømninger hjem til kunstlivet i København og ikke mindst fik kunstnerkolonien i Skagen en international position. Krøyer rejste hvert eneste år og hentede mange inspirationer i udlandet ligesom både franske og nordiske kunstnere hentede inspiration i Krøyers kunst. Udstillingen sætter lys på denne gensidige udveksling af ideer, motiver og teknikker.

Udstillingen KRØYER - i internationalt lys lægger vægt på en af det 19. århundredes betydeligste danske kunstnere og den store internationale succes han havde. Det var også i udlandet, at Krøyer solgte sine væsentligste værker, og nogle af disse værker kommer nu tilbage til Danmark. Billederne er hentet hjem fra både udenlandske museer og private samlere i Frankrig, Tyskland, USA og de nordiske lande.

Udstillingen formidles i en digital guide, som gratis kan bruges af publikum. Guiden giver en masse spændende baggrundsmateriale om Krøyers værker og viser interessante sammenligninger med samtidige franske, amerikanske, russiske og tyske kunstnere. Og man kan høre uddrag af Krøyers breve og af de flotte anmeldelser hans værker fik af førende europæiske kunstkritikere.

Hver onsdag i udstillingsperioden er der kl. 17 omvisning for museets gæster. Billetter tildeles efter først-til-mølle-princippet. Omvisningen varer ca. en time.

Udstillingen ”KRØYER – i internationalt lys” skabes i samarbejde med Skagens Museum, hvor den fortsætter til i perioden 4. maj – 2. september 2012.

Udstillingen er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Bikubenfonden, Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, 15. juni Fonden, Gangstedfonden, Konsul George Jorck og hustru Emma Jorck’s Fond, Landsdommer V. Gieses Legat, Lizzie og Ejler Ruges Kunstfond, Nordea-fonden, Ny Carlsbergfondet, Oak Foundation Denmark, Det Obelske Familiefond, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, SKAGEN Fondene,
Skandinavisk Tobakskompagnis Gavefond, Spar Nord Fonden og Toyota-Fonden.


Hirschsprung efterlyser værker af Krøyer i privateje. Læs mere her.




Tilbage






TIL LÅNS - MESTERVÆRKER FRA DEN HIRSCHSPRUNGSKE SAMLING


12.11.2011






Ribe Kunstmuseum viser nogle af landets ypperste hovedværker fra 1800-tallet, når 66 værker fra Den Hirschsprungske Samling gæster museet. Der er malerier af bl.a. Michael Ancher, L.A. Ring, Harald Slott-Møller, J. Rohde og Kristian Zahrtmann. Det er ganske enestående og aldrig tidligere sket, at så mange værker fra et af landets statslige museer bliver udlånt til et mindre museum i provinsen, og der er tale om en returudstilling som gengælder et tilsvarende stort lån fra Ribe Kunstmuseum til Den Hirschsprungske Samling i 2009-2010.

Udstillingen vises frem til 9. april 2012.

Læs mere på Ribe Kunstmuseums hjemmeside.




Tilbage






TIL LÅNS - MESTERVÆRKER FRA RIBE KUNSTMUSEUM OG DEN HIRSCHSPRUNGSKE SAMLING


11.11.2011 - 15.04.2012






Mens Hirschsprung viser udstillingen KRØYER - i internationalt lys gæster en række værker fra den permanente samling Skagens Museum. Det drejer sig om hovedværker af bla. Viggo Johansen, Anna og Michael Ancher. Udstillingen kan ses på Skagen frem til den 15. april 2012.
Du kan læse mere på Skagens Museums hjemmeside.




Tilbage






HAMMERSHØIANA
Fokusudstilling

10.06.2011 - 23.10.2011






Udstillingen viser et enestående dokumentarisk materiale, som giver et fascinerende indblik i kunstneren Vilhelm Hammershøi og et indblik i selve det at samle. Den mest ihærdige indsamler af Hammershøi-materiale var hans egen mor Frederikke Hammershøi, men samlingen indeholder også materiale indsamlet af Hammershøi selv og hans trofaste støtter, såsom tandlægen Alfred Bramsen og kunsthistorikeren Emil Hannover.

Man får indblik i en kunstner, der arbejder minutiøst med sit stof, men som også bruger både humor og en palet, der rækker udover gråtonerne.

Udstillingen har fået 4 hjerter i Politiken.

Til udstillingen Hammershøiana blev kataloget Hammershøiana - Tegninger, fotografier og andre erindringer udgivet. Kataloget kan købes i Den Hirschsprungske Samlings butik.




Tilbage






KÆRE HIRSCHSPRUNG...


01.04.2011 - 13.04.2011






I anledning af Den Hirschsprungske Samlings 100-års-jubilæum blev tre skoleklasser, 4.-5. klassetrin, inviteret til at deltage i et billedprojekt på museet og på Billedskolen i Tvillingehallen.

Projektets formål var at give eleverne kendskab til den vigtige del af vores kulturarv som billedkunsten udgør - ikke mindst mange af de værker der befinder sig på Den Hirschsprungske Samling.

Eleverne gæstede museet, hvor de først fik en introduktion til samlingen. Derefter valgte de selv et maleri - et billede der på den ene eller anden måde "talte til dem", og de begyndte at lave skitser efter maleriet.

I dagene efter arbejdede eleverne i værkstedet på Billedskolen. Her havde de deres egne skitser og en kopi af det maleri de havde valgt at gå ud fra.

Ideen var at de skulle gengive eller mime det valgte billede. På den måde kom eleverne til at arbejde på samme måde som flere af datidens kunstnere gjorde, når de nøjagtigt kopierede naturen eller en anden kunstners værk for at dygtiggøre sig og forstå motivet til bunds.

Eleverne lærte at oversætte linjer, komposition og farver fra deres forlæg til deres eget værk, og de lærte at arbejde med at kvaderere et motiv, skitsere og at bygge et billede op helt fra grunden.

De medvirkende klasser var 5.v fra Peder Lykke Skolen, 4. klasse på Højdevangens Skole og 4.v på Sølvgade Skole.




Tilbage






IN CIRCLES
Janne Malmros

04.03.2011 - 16.05.2011






Janne Malmros' udstilling var en refleksion over Den Hirschsprungske Samlings værker. Hun ser røde tråde mellem museets malerier, tegninger og skulpturer, og dem bruger hun til sine egne værker. Motiver, mønstre og former gentages og der opstår uventede sammenhænge på tværs af tid og medier. Udstillingen åbner en dialog mellem kunsten i dag og dengang. Hvad er der sket i mellemtiden, og hvorfor er det stadig interessant for os i dag at se på kunst, der blev til for over 100 år siden?

Udstillingen blev støttet af Kunstrådet, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og Rosendahl.




Tilbage






VEJEN TIL PARADIS. JOAKIM SKOVGAARD OG VIBORG DOMKIRKE


08.11.2010 - 23.05.2011






Da Den Hirschsprungske Samling åbnede sine døre for publikum i 1911, var en af museets hovedattraktioner Joakim Skovgaards forarbejder til udsmykningen af Viborg Domkirke. Tegningerne var dog så følsomme overfor dagslys, at man senere valgte at tage dem ned igen, og de har ikke været tilgængelige for publikum i mange år. På udstillingen fandt Den Hirschsprungske Samling de bedste af tegningerne frem af gemmerne, og viste dem i museets Havesal. Udstillingen illustrerede, hvad Skovgaard lod sig inspirere af i arbejdet med udsmykningen. Det var bl.a. græsk vasemaleri, middelalderen og den tidlige renæssances billedsprog samt de engelske prærafaelitter.

Siden opførelsen i 1100-tallet var Viborg Domkirke brændt adskillige gange. Bygningen var derfor ikke alene et samsurrium af forskellige stilarter, men var efterhånden også så faldefærdig, at man i 1862 blev nødt til helt at lukke kirken. I stedet for at lappe på det sprækkende murværk, valgte man den radikale løsning at nedrive kirken og genopbygge den i romansk stil.

Den nye domkirke, som stod færdig i 1876, var tegnet af arkitekten H.B. Storck, der mange år senere stod bag bygningen til Den Hirschsprungske Samling. Kirkens flade træloft blev udsmykket af maleren F.C. Lund, der med sig som assistent havde den lovende unge akademielev Joakim Skovgaard (1856-1933). Men ellers var kirkerummet præget af de grå granitmure og virkede i manges øjne koldt og goldt. Gradvist opstod ønsket om en malet udsmykning.

I 1892 blev idéen om udsmykning af domkirken forelagt Joakim Skovgaard, der i årene forinden havde markeret sig med religiøse billeder. Tre år senere modtog han den officielle bestilling, og der kom til at gå yderligere et par år, inden han kunne præsentere sit forslag. Tanken var at udsmykke kirkens vægge og hvælv med i alt 44 scener, hvoraf de gammeltestamentlige historier skulle fordeles i hoved- og sideskibene, mens der i korsarmene og i koret skulle males episoder fra Jesu liv. Udsmykningen skulle kulminere i koret, hvor Kristus genopstår og farer til himmels, mens engle åbner Paradisets porte.

Vejen op gennem kirken skulle være som vejen til Paradis.




Tilbage






FRIENDS HE LOST AT SEA
Værker af Henrik Lund Jørgensen

25.03.2010 - 30.06.2010






På udstillingen Friends He Lost at Sea arbejdede kunstneren Henrik Lund Jørgensen med motiver og kompositioner fra skagensmaleren Michael Anchers to velkendte værker Vil han klare pynten (1879) og Mandskabet reddet (1894). Scenen er den samme som forlæggenes, nemlig den dramatiske danske vestkyst, men personerne er nye. Bådflygtninge har i Lund Jørgensens værk indtaget fiskernes pladser og maleriet er byttet ud med video og fotografi.

I Friends He Lost at Sea stilles vi overfor en forskydning af noget visuelt genkendeligt samtidig med, at tiden, stedet og situationen gør, at billederne i filmen tolkes gennem en samtidig kontekst. Fortællingen konfronterer os med spørgsmål om den undtagelsestilstand, der består af forskydninger, en tilstand i den demokratiske proces, hvor love og regler ikke længere gælder. Vi følger en figur som både er til stede og flygtig som person. Figuren er både historisk og nutidig, et offer og en bøddel. I værket Friends He Lost at Sea viser Henrik Lund Jørgensen en fortælling om at overleve eller leve, om dem vi mister under flugten og det vi mister i os selv, når vi er dem, der jager.

Henrik Lund Jørgensen er født i Danmark i 1975. Han begyndte sin uddannelse på Högskolan för fotografi i Gøteborg og studerede efterfølgende på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm og tog afgang fra Konsthögskolan i Malmø i 2005. Han bor og arbejder i Malmø og har udstillet i både Sverige, Norge, Finland og Danmark.




Tilbage






TIL LÅNS - MESTERVÆRKER FRA RIBE KUNSTMUSEUM


25.09.2009 - 24.10.2010






I anledning af, at Ribe Kunstmuseum blev restaureret og moderniseret, blev det gamle museums hovedværker sendt på storbyferie. Hovedstadens publikum havde således mulighed for at se kunstværker af store mestre som Eckersberg, Købke, Zahrtmann, Michael Ancher og L.A. Ring på Den Hirschsprungske Samling.

”Vi er glade for at kunne præsentere en af landets fineste samlinger af ældre dansk kunst i dialog med Den Hirschsprungske Samlings egen præsentation af malerier fra guldalderen, det moderne gennembrud og symbolismen. De to samlinger havde en gang samme kunstneriske ledelse. De er nært beslægtede, og der er faktisk mange fælles berøringspunkter, når man går bag facaden og dykker ned i de enkelte maleriers historie”, udtalte Marianne Saabye, museumsdirektør på Den Hirschsprungske Samling.

På udstillingen blev publikum hilst velkommen af Ribe Kunstmuseums største værk, Michael Anchers En barnedåb fra 1888, der forestiller datteren Helgas dåb i Skagen kirke. Dette værk forenes nu med hans Portræt af min hustru fra 1884, der tilhører Den Hirschsprungske Samling. Portræt af min hustru viser malerinden Anna Ancher i en lang, sort kjole, der antyder, at hun er gravid - en provokerende afsløring i slutningen af 1800-tallet. Malerierne giver indblik i Michael Anchers respekt og beundring for sin hustru. Fascinationen af hendes fysiske forandring bliver tydelig i dialogen mellem de to værker.

”Mens vi i Ribe restaurerer den smukke gamle museumsbygning, glæder vi os over, at Den Hirschsprungske Samling har åbnet dørene, så vore hovedværker i mellemtiden bliver udstillet i hovedstaden. Vi er stolte af med disse værker at kunne bidrage til formidlingen af den danske kulturarv - også udenfor Ribe”, fortalte Dagmar Warming, museumsdirektør på Ribe Kunstmuseum.

Udstillingen blev støttet af Knud Højgaards Fond, Toyota Fonden, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat og Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jorck's Fond.




Tilbage






EN GÅDEFULD MUSIKTIME - ANNA PETERSEN


07.02.2009 - 30.08.2009






Den Hirschsprungske Samling har igennem de senere år lavet en række mindre udstillinger, som sætter fokus på et enkelt eller få kunstværker i den permanente samling. Som fortsættelse af denne udstillingsvirksomhed bliver der i fokusudstillingen En gådeful musiktime - Anna Petersen taget udgangspunkt i maleriet En aften hos veninden. Ved lampelys.
Fokusudstilling undersøger maleriet, der gemmer på en lang række spørgsmål, som forsøges besvaret: Blandt kvinderne i stuen ser vi bl.a. Marie Krøyer, men hvem er de andre? Og hvem var Anna Petersen, i sin samtid betragtet som en af de stærkeste realister i dansk kunst, men idag næsten glemt?
Det er på næsten mirakuløs vis lykkedes at få svar på rigtig mange af disse spørgsmål, og på udstillingen blev publikum budt indenfor i det kunsthistoriske værksted, så de kunne tage del i det fascinerende ”detektivarbejde”, der ligger til grund for de forskningsmæssige konklusioner, Den Hirschsprungske Samling havde kunnet drage om billedet Musiktimen - og maleren Anna Petersen






Tilbage






L.A. SCHOU MALERENS MODELLER


26.09.2008 - 26.01.2009






Med udstillingen Malerens Modeller sætter Den Hirschsprungske Samling fokus på konstellationen kunstner - model. Den danske maler Ludvig Abelin Schou (1838 - 1867) er en af 1800-tallets senromantiske kunstnere. Han var et lovende talent, en af ’Europæerne’ i sin generation, der rejste over landets grænser for at uddanne sig som maler. Udstillingen sætter fokus på malerens tid i Rom i årene 1864-67, og hans forhold til de modeller, han brugte til sine malerier.
Til udstillingen blev kataloget Malerens Modeller - L.A. Schou i Rom 1864-1867 udgivet. Kataloget kan stadig købes i Den Hirschsprungske Samlings butik




Tilbage






NATURFORTROLIGHED - DANKVART DREYER 1816-1852


27.01.2007 - 30.04.2007






Hvor tidligere udstillinger med værker af Dankvart Dreyer alle har været bredt anlagte, har Den Hirschsprungske Samling med Naturfortrolighed – Dankvart Dreyer 1816-1852 valgt at sætte fokus på hans allerbedste arbejder, nemlig skildringerne af natur og vejrliv. Idéen er at vise den fynske malers samhørighed med landskabet og fremhæve hans ganske særlige naturfortrolighed.

De fineste af Dreyers landskabsskildringer er ofte meget små og temmelig mørke, men alligevel gennemtrængt af et forunderligt lys. Udstillingen prioriterer sådanne værker i beskedne formater, men viser også et lille udvalg af kunstnerens større, mere monumentale arbejder beregnet til fremvisning og bedømmelse på Charlottenborg.

Udstillingen omfatter omkring 65-70 malerier, dels værker fra Fyns Kunstmuseum og Den Hirschsprungske Samling, dels indlån fra andre museer og private ejere. Desuden er 30 tegninger udlånt af Statens Museum for Kunst.




Tilbage






ÆRE VÆRE LEONORA - KRISTIAN ZAHRTMANN OG LEONORA CHRISTINA


07.09.2006 - 30.12.2006






Maleren Kristian Zahrtmann har en markant placering i Den Hirschsprungske Samling. Dette gælder både malerier, tegninger og skulpturer, hvor mange af disse har Leonora Christina som motiv. I anledningen af Renæssanceåret 2006 og festivalen Golden Days in Copenhagen, med temaet om Christian IV’s København, åbnede Den Hirschsprungske Samling for udstillingen Ære være Leonora – Kristian Zahrtmann og Leonora Christina

Kristian Zahrtmann hører til de unge, radikale kunstnere i slutningen af 1800-tallet, og fik en stor betydning bl.a. som lærer for eleverne på Kunstneres Studieskole. Udstillingen viser Kristian Zahrtmanns livslange beundring for Leonora Christina. Kristian Zahrtmann begyndte i 1879, kort efter at have afsluttet sin tid på kunstakademiet, sit første maleri med Leonora Christina som motiv. Den tilfangetagne kongedatter, der trods tab af sine nærmeste, af status og rigdomme formåede at forlade sin fængselscelle med oprejst pande, gjorde et uudsletteligt indtryk på Zahrtmann. Han malede frem til sin død i 1917 forskellige scener fra hendes historie. I kunsthistorisk sammenhæng blev Zahrtmanns billeder et hovedbidrag til historicismen indenfor dansk malerkunst og, i naturalismens ånd, et moderne bud på en fornyelse af det traditionelle historiemaleri.

Til udstillingen blev udgivet kataloget Ære være Leonora – Kristian Zahrtmann og Leonora Christina blev der publiceret et katalog, der kan købes i Den Hirschsprungske Samlings butik.




Tilbage






FOKUS PÅ 1890'ERNE - ET KIG IND I DET KUNSTHISTORISKE VÆRKSTED.


01.09.2004






Med udstillingen Fokus på 1890’erne - et kig ind i det kunsthistoriske værksted har Den Hirschsprungske Samlings medarbejdere foretaget en kunsthistorisk forskning på ni udvalgte værker fra samling, som der ikke har været meget information om. Projektet er led i de undersøgelser og uddybende registrering af samlingen, som museet arbejder med i disse år.
Mange af de unge kunstnere til de ni værker var i 1890’erne medlem af den nystiftede udstillingssammenslutning Den Frie. Frigørelsen var nøgleordet i forhold til det traditionsbundne officielle kunstliv, som det ytrede sig på kunstakademiet og i Charlottenborgudstillingernes censurkomité. 1890’er-kunsten rummede mange vidt forskellige retninger og strømninger, eksempelvis både den psykologiske stemningsdyrkelse af mennesket, dyrkelsen af det ornamentale og en farvestærk impressionisme. Nogle af kunstneren hentede inspiration fra 1890’ernes avancerede franske kunstmiljø. Her havde kontakten til van Gogh og Paul Gauguin og den franske kunstnergruppe Les Nabis stor betydning. Andre rejste til Italien, hvor mødet med den italienske renæssancekunst blev en skønhedsåbenbaring, som med guld og ornamenter satte sig spor i deres kunst.




Tilbage






HEINRICH HIRSCHSPRUNG – KUNSTSAMLER OG MÆCEN


30.08.2002 - 20.01.2003






I markering af 100-året for Heinrich og Pauline Hirschsprungs gavebrev til den danske stat, havde Den Hirschsprungske Samling udstillingen: Heinrich Hirschsprung – kunstsamler og mæcen. 100-året blev også markeret med en film og bogen: Heinrich Hirschsprung – kunstsamler og mæcen, der kan købes i butikken.
Udstillingen blev til på baggrund af museets meget righoldige arkiver, der rummer op mod 15.000 kunstnerbreve, samt at der i foråret 2001 dukkede et hidtil ukendt materiale om familien Hirschsprung op. Det var et pragtalbum, som Hirschsprung-børnene havde skænket forældrene i sølvbryllupsgave i 1889 med familiebilleder og masser af fotografier af de skiftende hjem.
Samlingen var Heinrich Hirschsprungs livsværk og stolthed, men han ønskede ingen virak om sin egen person. Han foretrak at indtage en tilbagetrukket rolle. I historien om Hirschsprungs rolle i det danske kunstmiljø der blev vist gennem udstillingen, filmen og bogen blev det at miljø, i hvilket Hirschsprungs kunstsamling blev til vist. Udstillingen præsenterede bl.a. portrætter af Hirschsprung-familien og kunstnervennerne, fotografier fra fabrik og forretning, fra Hirschsprungs byboliger og sommerland steder og fra de sene års vinterophold ved den italienske riviera.




Tilbage


INFO/
FIND VEJ:



DEN HIRSCHSPRUNGSKE
SAMLING
Stockholmsgade 20
2100 København Ø

Tlf. 3542 0336
dhs@hirschsprung.dk


ÅBNINGSTIDER:

Åbningstider fra 11. februar 2017:
Mandag-tirsdag: lukket
Onsdag-søndag: 11-16

Lukket 23.-26 og 31. december samt 1. januar.

Entrépris
Enhedspris på alle billetter 85 kr.
Børn og unge under 18 gratis

Uge 32-36 er få af salene lukket pga. udstillingsopbygning. Museet har åbnet som normalt.

Tilmeld museets nyhedsbrev

FIND VEJ





Kontakt: Medarbejdere



Søg på siden:
Loading