UDSTILLINGER:




Udstillinger:
Tidligere


HIRSCHSPRUNG OG KRØYER. PORTRÆT AF EN FAMILIE


28.06.2017 - 01.10.2017



P.S. Krøyer: Det hirschsprungske familiebillede.1881. Den Hirschsprungske Samling



Den danske skagensmaler P.S. Krøyer havde et helt særligt forhold til Den Hirschsprungske Samlings grundlægger, tobaksfabrikanten og kunstsamleren Heinrich Hirschsprung og hans kone Pauline. Fra Krøyers unge år betalte Hirschsprung kunstnerens rejser til Frankrig og Spanien, mens Krøyer som nær ven af familien kom i Hirschsprungs private hjem helt frem til kunstnermæcenen og kunstnerens egen død i henholdsvis 1908 og 1909. På denne anden Hjørneudstillingen i rækken kan du få et helt unikt indblik i Krøyers skildring af familien og tage et kig ind i de hirschsprungske stuer i Bredgade, hvor kunsten hang fra gulv til loft.

Udstillingen fokuserer på Krøyers portrætter af familien, og som noget helt særligt kan du opleve Krøyers originale skitsebog og værker, der normalt hænger i private hjem. Oplev også fotografier, mindre tegninger og ikke mindst det store forberedende arbejde til museets berømte gruppeportræt malet af Krøyer, Det hirschsprungske familiebillede fra 1881, som er et af museets absolutte hovedværker.

Hjørneudstillinger

Udstillingen er en del af et nyt tiltag på museet kaldet Hjørneudstillinger. Flere gange om året kan du møde skiftende udstillinger i et hjørne af museet, der kaster nyt lys over et lille hjørne af samlingerne. Her kan du opleve nye, skæve vinkler på kendte værker i samlingen, skjulte perler fra museets magasiner eller nogle af de mange andre spændende historier, der knytter sig til Den Hirschsprungske Samling.

Download handout til udstillingen her

Download pressemeddelelse her




Tilbage






FRA DEN BEDSTE SIDE. PORTRÆT OG FØLSOMHED I GULDALDEREN


07.09.2017 - 07.01.2018



C.A. Jensen: Portræt af Ida Frederikke Broberg. 1835. Den Hirschsprungske Samling



Følelser giver livet mening og former rammerne for vores eksistens. Sådan er det i dag, og sådan var det også i guldalderen. I udstillingen Fra den bedste side. Portræt og følsomhed i guldalderen handler det om de menneskelige værdier og psykologiske omstændigheder, der omgav modellerne til nogle af 1800-tallets fineste portrætter. For hvordan forstår vi mennesker på en afstand af 200 år? Og kan vi mærke, hvad de føler?

Følelserne fik hovedrollen i begyndelsen af 1800-tallet. Det blev vigtigt at være følsom, men samtidig have kontrol over de mere vilde og kropslige passioner. Kærlighed og venskaber blev tillagt stor værdi som en del af dannelsen. Fornuften kunne være god nok, men uden følsomheden blev menneskelivet tomt og meningsløst.

Udstillingen præsenterer nogle af guldalderens fineste portrætter af kunstnere som Christen Købke, Constantin Hansen, Martinus Rørbye, C.W. Eckersberg, Wilhelm Bendz og C.A. Jensen. Publikum vil i udstillingen blive inviteret til at tage del i tankeeksperimenter om, hvordan vi læser bestemte følelser ind i portrætter, både når vi ved noget om personen, og måske især når vi ikke gør.

Fra den bedste side. Portræt og følsomhed i guldalderen er baseret på museumsinspektør og ph.d. Anna Schram Vejlbys ph.d. afhandling. Udstillingen ledsages af en publikation og flere arrangementer.




Tilbage






EJNAR NIELSEN. BLIK PÅ DEN BLINDE


11.10.2017 - 14.01.2018



Ejnar Nielsen: Den blinde. 1896-98. Den Hirschsprungske Samling



Årets sidste Hjørneudstilling tager udgangspunkt i et af Den Hirschsprungske Samlings hovedværker: Ejnar Nielsens maleri Den blinde fra 1896-98. Motivet med den blinde pige, hvis hånd holder nænsomt om en buket mælkebøtter, vagte stor forargelse, da det første gang blev vist for offentligheden på Charlottenborg. I 1900 var maleriet med på Verdensudstillingen i Paris, og i 1918 lod den danske skuespiller Asta Nielsen sig inspirere af maleriet i Urban Gads film Die ewige Nacht. Oplev maleriet, stills fra filmen og tegninger, når vi kaster et nyt blik på Den blinde.

Hjørneudstillinger

Udstillingen er en del af et nyt tiltag på museet kaldet Hjørneudstillinger. Flere gange om året kan du møde skiftende udstillinger i et hjørne af museet, der kaster nyt lys over et lille hjørne af samlingerne. Her kan du opleve nye, skæve vinkler på kendte værker i samlingen, skjulte perler fra museets magasiner eller nogle af de mange andre spændende historier, der knytter sig til Den Hirschsprungske Samling.




Tilbage






HJEMLIGHEDENS FORMER. ATMOSFÆRE, MØBLER OG MALERIER


24.01.2018 - 27.05.2018



Hans Smidth: Interiør med blomster i vindueskarm.1915. Den Hirschsprungske Samling



Hjemmet og det hjemlige spiller en særlig rolle på Den Hirschsprungske Samling. Mange af museets værker har hængt i museets grundlægger, tobaksfabrikanten Heinrich Hirschsprung og hans families hjem, mens museet er bygget og indrettet med tætte maleriophængninger og møbler for at skabe en særlig hjemlig atmosfære. I denne fjerde Hjørneudstilling på museet lader vi et udvalg af museets værker fortælle om, hvordan hjemmet som idé tiltrak sig stigende opmærksomhed op gennem 1800-tallet i en tid, hvor grænserne mellem det private og det offentlige var under pres.

Hjørneudstillinger

Udstillingen er en del af et nyt tiltag på museet kaldet Hjørneudstillinger. Flere gange om året kan du møde skiftende udstillinger i et hjørne af museet, der kaster nyt lys over et lille hjørne af samlingerne. Her kan du opleve nye, skæve vinkler på kendte værker i samlingen, skjulte perler fra museets magasiner eller nogle af de mange andre spændende historier, der knytter sig til Den Hirschsprungske Samling.




Tilbage






MOD FJERNE HORISONTER. ANTON MELBYE – 200 ÅR


09.03.2018 - 17.06.2018



Anton Melbye: Sommerdag ved Christiansø. 1842. Den Hirschsprungske Samling



I 200 året for Anton Melbyes fødsel viser Den Hirschsprungske Samling i samarbejde med Altonaer Museum i Hamburg en stor udstilling om kunstneren. Melbye var vidt berømt i sin egen levetid, og hans værker var i høj kurs både hos det danske kongehus og hos adelen, ligesom hans værker også var internationalt efterspurgte fra Hamburg over Paris til Istanbul. Melbyes vigtigste motivkreds fandt han ved havet, og han skildrede det gerne med sans for dramatiske stemninger.

Melbye er i dag først og fremmest kendt som marinemaler, men blandt hans værker findes også en række landskaber, særligt fra egnen omkring Paris, men også Tyrkiets dramatiske landskaber udforskede han i tegninger og olieskitser. Kunstnerens internationale karriere og en motivkreds med bud til internationale strømninger gjorde ham med tiden mindre velset i et dansk kunstpolitisk klima, der i midten af 1800-tallet var præget af fronterne mellem de ”nationale” og ”europæerne”. Kunstkritikken kategoriserede Melbye som en af ”europæerne”. I en tid, hvor fortællingen om, hvad Danmark var for en nation, og hvad det ville sige at være dansk, var under etablering, forekom Melbyes og de øvrige ”europæeres” værk ude af trit med den dominerende nationale fortælling.

Udstillingen om Anton Melbye præsenterer en i dag næsten glemt kunstner. Med den første udstilling nogensinde om kunstneren i Danmark sætter Den Hirschsprungske Samling fokus på en overset, men vigtig historie, hvor havet er scene for fortællinger om internationale forbindelser og alliancer, udsyn, følelser og dramatiske politiske begivenheder.




Tilbage






JORDFORBINDELSER. DANSK MALERI 1780-1920 OG DET ANTROPOCÆNE LANDSKAB


03.02.2019 - 28.04.2019



Frederikn Vermehren: Landskab ved Sorø med Lynge Kirke i baggrunden. Studie til En Sædemand. 1858. Olie på lærred. 26 x 37 cm. Sorø Kunstmuseum. Foto: Anders Sune Berg



Jordforbindelser er en visionær udstilling, der diskuterer et af vor tids vigtigste og mest akutte spørgsmål på en helt ny måde: Historisk kunst og geografisk udkant mødes og giver klimaspørgsmålet den jordforbindelse, der kan kvalificere refleksion, debat og handling. Landskabet, naturen og vores omgivelser har ændret sig dramatisk i de sidste 200 år.

Vi lever i den antropocæne tidsalder, hvor menneskets påvirkning af naturen går så vidt, at den kan aflæses geologisk. Udstillingen Jordforbindelser viser, hvordan landskabsmaleriet allerede i 1800-tallet fortolkede landskabernes store forandringer i tæt dialog med naturvidenskaben.

Udstillingen er et samarbejde med Faaborg Museum, Ribe Kunstmuseum og Den Hirschsprungske Samling, København.
Udstillingskoncept: Gry Hedin (Faaborg Museum), Gertrud Oelsner (Den Hirschsprungske samling) og Thor J. Mednick (University of Toledo).








Tilbage


INFO/
FIND VEJ:



DEN HIRSCHSPRUNGSKE
SAMLING
Stockholmsgade 20
2100 København Ø

Tlf. 3542 0336
dhs@hirschsprung.dk


ÅBNINGSTIDER:

Åbningstider fra 11. februar 2017:
Mandag-tirsdag: lukket
Onsdag-søndag: 11-16

Lukket 23.-26 og 31. december samt 1. januar.

Entrépris
Enhedspris på alle billetter 85 kr.
Børn og unge under 18 gratis

Uge 32-36 er få af salene lukket pga. udstillingsopbygning. Museet har åbnet som normalt.

Tilmeld museets nyhedsbrev

FIND VEJ





Kontakt: Medarbejdere



Søg på siden:
Loading